جمعه ۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: هر اونس طلا در بازارهای جهانی برای دقایقی 1300 دلار مظنه خورد تا پیش‌بینی‌ها نسبت به هجوم سرمایه‌گذاران ریسک گریز به بازار طلا به‌عنوان پناهگاه امن محقق شود.

به گزارش همشهری، قیمت طلا روز جمعه باز‌ هم رکورد شکست و پیش‌بینی دست‌اندرکاران بازار طلا محقق شد. بهای هر اونس طلا روز جمعه به 1300 دلار و به سطحی از قیمت رسید که اغلب کارشناسان از ابتدای سال‌جاری پیش‌بینی می‌کردند. بحران جهانی اقتصاد و کاهش رشد اقتصادی که به کاهش شدید ارزش ارز‌های معتبر جهان به‌ویژه دلار و یورو منجر شد، عامل اصلی رشد بی‌سابقه قیمت طلا در سال‌جاری اعلام شده است.

برخی دست‌اندرکاران بازار براین باورند که بحران اقتصادی هنوز از سر اقتصاد‌های بزرگ دست بر‌نداشته و در‌حال نقل‌مکان از اقتصادهای آمریکایی به اروپایی یا آسیایی است. از ابتدای سال‌جاری قیمت طلا در بازارهای جهانی حدود 20درصد رشد داشته و از حدود 940 دلار از ابتدای سال‌جاری میلادی به بیش از 1299 دلار رسیده است. روز جمعه در بازار نیویورک هر اونس طلا تا 1300 دلار معامله شد اما بعد‌از‌ظهر دیروز این قیمت تا 67/1298 دلار کاهش یافت.

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی تحت‌تأثیر کاهش ارزش پول و تورم در اقتصاد‌های بزرگ رخ‌داده است. کاهش ارزش پول، صاحبان سرمایه را به‌سوی بازار طلا به‌عنوان تنها بازار باثبات برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌ها هدایت می‌کند.

در بازار داخلی نیز که بدون شک تحت‌تأثیر تحولات جهانی است، قیمت طلا در نوسان مشا‌بهی از ابتدای سال‌جاری میلادی قرارداشته و با نوسان‌های مختلف تحت‌تأثیر تقاضای داخلی رشد بی‌سابقه‌ای را شاهد بوده است. بعدازظهر پنجشنبه هر سکه بهار آزادی طرح جدید 327‌هزار تومان و سکه طرح قدیم نیز 341 هزار تومان معامله شد.

هر قطعه نیم سکه در روز پنجشنبه در بازار تهران 163 هزار و 500 تومان و هر قطعه ربع سکه نیز 83 هزار تومان خرید و فروش شد. با افزایش قیمت در روز جمعه و تعطیلی بازارهای داخلی رشد قیمت در بازار، امروز آثار خود‌را نشان خواهد داد و باید منتظر واکنش بازار به این نوسانات باشیم.

واردات 33 هزار تن طلا به کشور

این گزارش می‌افزاید: در 5 ماهه نخست امسال بیش از 33 تن و 316 کیلو طلای خام برای مصارف غیرپولی به ارزش یک میلیارد و 192 میلیون دلار از کشورهای ترکیه، امارات، روسیه و سوئیس وارد کشور شده است.

 مصرف کننده، مالیات بر ارزش افزوده را می‌پردازد

به گفته معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی فروشندگان عامل گرفتن و نه پرداخت‌کننده مالیات بر ارزش افزوده هستند. محمدقاسم پناهی با اشاره به آغاز اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مورد طلافروشان، گفت: طلافروشان توجه کنند که 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده طلا، از مصرف‌کننده نهایی گرفته می‌شود و فروشندگان عامل و واسطه اخذ این مالیات هستند.

به گزارش ایسنا، پناهی افزود: آنها این 3 درصد را به مرحله قبل خود پرداخت و از مرحله بعد خود دریافت می‌کنند و ما‌به‌التفاوت آن را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌کنند. او گفت: ممکن است برخی از فروشندگان به اشتباه فکر کنند که این 3 درصد را باید از سود خود بپردازند، اما اینگونه نیست و این 3 درصد به سود فروشنده افزوده شده، از مشتری دریافت می‌شود و به حساب سازمان مالیاتی ریخته خواهد شد.

کد خبر 116766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز